Minder fra Eriknaur og Bøvling
Danske forfattere, som jeg sætter stor pris på.
Bibliografi, litterære priser mv. er fundet på Wikipedia, Forfatterweb m.fl., som har været en stor hjælp.
Jens Blendstrup: stor humorist, f.ex. radiospillet 'Pinden' og 'Gud taler ud'
Inger Christensen for digtet Chile med Pia Raugs musik.
Helle Helle: 'Ned til hundene' om barmhjertige samaritanere på førtidspension
Svend Åge Madsen: læs
'Tugt og utugt...' oma. finurlige romaner
Knud Sørensen: landinspektør og digter. 'Marginaljord', En tid og En befrielse
Hans Edvard Nørregaard Nielsen: kunsthistoriker og erindringsdigter, bl.a. 'Mands minde'
Jens Smærup Sørensen: enestående skildrer af bonde-og almuekulturen, bl.a. 'Mærkedage'
Kirsten Thorup: TV-spillet "Else Kant", romanerne 'Lille Jonna', 'Himmel og helvede' og mange flere
Bent Vinn Nielsen: humorist fra Vendsyssel. 'Opkøb af dødsboer' og 'Den svævende tankbestyrer'
Henning Mortensen: Jorinde&Joringel og Arena i 60'erne. Fra 1993 Ib-sagaen, Sondrup-trilogien og andre romaner
Ida Jessen: stor indsigt i landsbylivet,
senest i 'En ny tid' og 'Doktor Bagges anagrammer' om en landsbylæge fra starten af 1900-tallet
Pia Tafdrup: arvtager til Inger Christensens digtertrone
Suzanne Brøgger: afspejler de mentale strømninger i Danmark i de sidste årtier af det 20. årh.
Benny Andersen: fortjent fakkeltog, da han blev 70. Elsket digter og pianist for Poul Dissing
Dy Plambeck: 'Buresøfortællinger', 'Gudfar'. Rost for sin evne til at formidle gribende historier på humoristiske måder.
H.C. Andersen: vidunderlige eventyr, stor humor og indsigt (som sin far). Næppe af blåt blod.
Carsten Jensen: skarp samfundsdebattør, "Jeg har set verden begynde" med flere
Lone Hørslev: 'Ærgerligt, ærgerligt', 'Så er det sagt'. Jysk af fødsel, humorist med smag for musik.
Henrik Nordbrandt:
stor lyriker, længe bosat i Tyrkiet 'november, november, november, november'
Kristen Bjørnkjær: journalist, kulturredaktør og forfatter. 'Kærestesorg' og 'Min landbrugsleksikalske barndom'
Hanne Vibeke Holst: indigneret story-teller. 'Dronningeofret' og 'Kongemordet'
filmatiseret af svensk TV. 'Knud den Store' om sin far.
Anne Marie Løn: bekymrer sig over tidens nedbrydning af livssammenhænge og fællesskab
Merete Pryds Helle: en sproglig arkæolog der krydser kulturens grænser til naturen
Maria Helleberg: dronning af den historiske roman
Anne Lise Marstrand-Jørgensen:
Hildegard af Bingen. Aktiv samfundsdebattør og Venligbo
Johannes Møllehave: stor humorist og humanist, uhyre produktiv
Leif Davidsen: spændingsforfatter med især russiske motiver. 'Dostojevskijs sidste rejse',
en flodtur ad Volga
Ib Michael: magisk realist, rejser i bl.a. Latinamerika og erindringer fra Roskilde
Knud Romer: 'Den som blinker er bange for døden'
om opvækst på Falster med en tysk mor.
Jeppe Aakjær: folkekær digter, indigneret socialist
Født 1968 i Aarhus. Uddannelse: Cand.mag. i litteraturhistorie og historie fra Odense Universitet. Debut: Mennesker i en mistbænk. Borgen, 1994. Novellesamling.
Ph.d.
Søren Langager Høgh, iBureauet/Dagbladet Information. 2014:
"Jens Blendstrup er en fjollet forfatter. Tag blot værktitler som ”Bombaygryde”, ”Laterna vagina” eller ”Luskefisefortællinger”.
Eller hvad med ”Piksvingeri og negerlege”? Fjollede forfattere er sjældne. Måske fordi det er svært at få passet fjolleri ind i de givne kasser, vi almindeligvis sorterer det litterære sprog i? Eller måske fordi
vi har svært ved at anerkende humor som den store skat, den viser sig som i Blendstrups forfatterskab?"
Litteraturpriser:
Dan Turèll-prisen, 2005. Statens
Kunstfonds Produktionspræmie, 2008. Dansk Forfatterforenings H.C. Andersen Legat, 2013.
Udvalgte værker
Pinden, 2000 (DR-radiospil)
Gud taler ud, Samleren, 2004 (Roman)
Venedig - Eller kunsten at fare vild, sammen med fotografen Lars Gundersen, Samleren,
2014
Luskefisefortællinger, samlerens forlag 2014
Slagterkoner og bagerenker (roman, Rosinante 2016)
Ustyrlige sønner
: en ukontrolleret gendigtning af Anden Samuelsbog kapitel 13-19. Eksistensen, 2016.
Født 1965 i Nakskov, vokset op i Rødby. Exam.art. i litteraturvidenskab 1987, uddannet på Forfatterskolen i 1991. Minimalistisk skrivestil. Se også www.hellehelle.net
Citat fra novellesamlingen Biler og dyr, 2000
”Jeg er meget uundværlig på mit arbejde. Mit arbejde
er meget uundværligt. Der er ikke mange, der er mere uundværlige end mig. Der er ikke meget arbejde, der er mere uundværligt end mit arbejde. Dertil kommer, at det er meget hårdt. Det er bestemt et hårdt arbejde. Det tærer
på kræfterne. Jeg bruger alt, hvad jeg har. Jeg sidder og kigger. Jeg drikker kaffe. Jeg folder papirerne ud og lægger hånden over for ikke at blive beluret. Det er meget opslidende. Det er der ikke mange, der forstår. Det er
derfor, jeg så tit må hvile mig. Det er ikke for min fornøjelses skyld.”
Udvalgte litteraturpriser:
2003: Beatrice-prisen
2009: P.O. Enquist-prisen
2012: De Gyldne Laurbær for Dette burde skrives i nutid
2016: Det Danske Akademis Store Pris
Udvalgte værker
Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand, 2002
Rødby-Puttgarden,
2005
Ned til hundene, 2008
Dette burde skrives i nutid, 2011
Hvis det er, 2014
Født 1939 i Århus. Læst matematik og fysik på Århus Universityet. Debut i 1962 med novelle i Vindrosen. 1963 kom romanen Besøget.
Fra http://www.litteratursiden.dk:
Svend Åge Madsen regnes i dag for en af dansk litteraturs største forfattere. Hans værk er omfattende og er oversat til et stort
antal sprog. Det er blevet til mere end 50 bøger, hvor af de fleste er romaner og noveller for voksne, men der er også essays, børne- og ungdomsbøger imellem. Dertil kommer en række dramaer for teater, radio og tv. Svend Åge
Madsen var husdramatiker ved Århus teater i årene 1983-86. I 1969 var han medredaktør af tidskriftet Mak, ligesom han var redaktør af tidsskriftet Exil i de tidlige 1970’ere. Forfatteren har sammen med hustruen Bendte Ingerlise
Madsen skrevet en række kriminalromaner under pseudonymet Marianne Kainsdatter.
I 1960’erne var Svend Åge Madsens bøger inspireret af eksistentiel filosofi og af den franske ”ny roman”,
hvilket gjorde ham til en avantgardeforfatter, der skrev abstrakt og eksperimenterede indenfor den sproganalytiske digtning. Værker af denne stil kulminerede med værket Tilføjelser (1967), som er i fem dele, har fem fortællere og kan
læses i vilkårlig rækkefølge. Sit gennembrud fik forfatteren med Sæt verden er til (1971), mens det folkelige gennembrud kom med Tugt og utugt i mellemtiden (1976), hvor det fortællende sprog er bærende i modsætning
til den tidlige periode. Denne bog foregår, som andre, i Århus. Figurerne i Madsens bøger går på finurlig vis igen i flere bøger.
Hædersbevisninger
2010: Ridderkorset af Dannebrogordenen
Desuden et utal af litterære priser gennem
årene
Udvalgte værker
Sæt verden er til 1971
Jakkels vandring 1974
Tugt og utugt i mellemtiden 1976
Narrespillet
om magister bonde og Eline Mortensdatter 1978 (skuespil)
Se dagens lys 1980
Af sporet er du kommet 1984
Slægten Laveran 1988
At fortælle menneskene 1989
Genspejlet 1999
Nærvær og næsten 2000
(Novellesamling)
fra denstoredanske.dk:
Født 1928. Blev landinspektør i Nykøbing Mors i 1958 og har siden boet på øen, der danner baggrund for hans skarpe iagttagelser
af både mennesker og landskaber. Modtog Det Danske Akademis Store Pris i 2014.
Hans forfatterskab begyndte i lyrikken med samlingen Den røde kaffekande (1965) med den ironiske undertitel "småborgerlige
digte". Samlingen af udvalgte digte, som kom i 1978,
hedder karakteristisk Beretninger fra en dansk udkant. Inspirationen er Morsø, et isoleret sted, som giver både natur og mennesker specielle muligheder
for vækst — og misvækst. I
2009 kom samlingen Naturligvis, og i 2013 Først nu.
Anden del af forfatterskabet udtrykker sig i prosa, fra novellesamlingen
Slutsedlen (1977) over den underfundige radioroman En landsbyhistorie (1986) til en række novellesamlinger, der alle har den særlige jyske (menneske)natur som sit emne.
Knud Sørensen lytter sig
til tonefald, fanger det underforståede, uudtalte og viser det stille, lakonisk frem. Med romanen En tid (1997) og fortsættelsen En befrielse (1999) fik
Knud Sørensen et nyt gennembrud. Fra en
kollektiv, borgerligt selvbekræftende vi-fortæller-position udleveres beretningen om et incestforhold; det er krigens tid, men især krisetid for menneskelighed og tolerance.
Den jyske fortælletone
har Knud Sørensen også studeret i bøgerne St. St. Blicher. Digter og samfundsborger (1984) og Op over den lave jord. En bog om Johan Skjoldborg og hans tid
(1990).
Et stykke af min tid (2006) og Kun slutningen mangler (2008) er erindringsbøger.
Priser
Kritikerprisen og Weekendavisens litteraturpris i 1997 for romanen En tid
Det Danske Akademis Store Pris i 2014
Udvalgte værker
Den
røde kaffekande, 1965
Historie om Martin, 1979
St. St. Blicher. Digter og samfundsborger, 1984
Marginaljord. 1987
Historier fra engang, 1989
En tid, 1997
En befrielse, 1999
Den aften da Børglum Kloster
ikke var der, 2003
Severin Weiersøe. En landsbydegns historie, 2005
Født 2. januar 1945 i Sønder Nissum. Student fra Ribe Katedralskole 1945. Mag.art. i kunsthistorie, Københavns Universitet, 1975. Kunstkritiker ved Information 1971-78. Museumsinspektør ved Ny Carlsberg Glyptotek 1977-88. Fra 1988 formand for Ny Carlsbergfondets direktion og formand for Glyptotekets bestyrelse 1988-2006.
Priser
Blandt andet H.C. Andersen-prisen,
Søren Gyldendal-prisen og De gyldne Laurbær.
Har skrevet talrige bøger om kunst og kunsthistorie samt erindringsbøgerne
Mands minde 1999
Riber ret 2001
Noget nær 2004
Som sagt 2008.
Se også Kristian Villesen interview på information.dk 19. august 2011 i anledning af bogen
"Limfjorden stemmer og steder I og II" med fotos af Kirsten Klein.
Født 1946, debut 1971 med 'Udvikling til fremtiden, digte'.
Se bibliografi mm. på http://www.smaerupsoerensen.dk/
Uddrag af interview af Kristen Bjørnkjær i Information, 24. marts 2007:
"Der var klar himmel og solskin, da Jens Smærup Sørensen fløj fra Karup hen over Danmark forleden.
Det gav en prægtig udsigt ned på det land, hvis udvikling han har beskrevet i et nyt 426 sider stort romanværk, Mærkedage.
Romanen fortæller om to slægter på to store gårde
i landsbyen Staun nær Nibe. Ren fiktion, men så alligevel. Smærup er selv vokset op på en gård i Staun.
- Hvor mange køer havde i, og hvor mange tønder land?
"En 20-25 køer og knap 100 tønder land."
- Kunne man leve af det?
"Sagtens - og ikke blot familien, vi havde folk. To karle og en pige,
men det med pigen holdt op, da der kom vaskemaskine, og vi fik også traktor, en Ferguson. I 1950’erne ændrede landbruget sig fuldstændig. Det blev affolket."
- Husker du din barndom som lykkelig?
"Ja, i hvert fald i erindringen, og en af grundene var netop, at der var flere mennesker end mine forældre. Jeg kunne altid holde mig til karlene. De var ikke strenge, som min far var det. Jeg skulle jo være med
i arbejdet, men egnede mig ikke til landbruget.
... - Betød dansktimerne noget specielt for dig?
"Ja, jeg var begejstret for litteratur. Dog var jeg ikke specielt
dygtig, heller ikke til at skrive stil. De bedste fik jeg nul for, fordi læreren mente, jeg måtte have skrevet af efter nogen. Vi læste udelukkende ældre litteratur - fra H.C. Andersen og Pontoppidan frem til H.C. Branner. Jeg syntes,
det var fantastisk og godt nok, men det var en åbenbaring at opdage teatret i Aalborg, hvor direktøren Karen Marie Løwert spillede moderne dramatikere som Beckett og Ionesco. At litteratur kunne være noget andet end noget, der havde
været engang."
- Et stort spring til Aarhus Universitet?
"Egentlig ikke. Jeg var flyttet hjemmefra længe før."
-
Sluttede du dig til oprøret mod professorvælde og autoriteter?
"I nogen grad. Specielt i optakten. Jeg deltog i demonstrationer og skrev under på ditten og datten, men da det blev marxistisk, var
jeg ikke med på den længere. Jeg var for glad for litteratur. Simpelthen. Jeg knyttede mig til det helt vildt eksperimenterende - Højholt, Svend Aage Madsen, Beckett og den nye franske roman. Jeg levede mig totalt ind i den verden." ...
- Skal man se din bog som en udviklingsroman om ikke blot en person, men et helt land?
"Eller en landsby. Den handler om, hvordan vi bliver moderne mennesker. Den gamle mand i romanen
- han hedder Søren Godiksen - har en skæbne. For ham er gården det vigtigste i livet, dernæst landsbyen. Han har ikke andre opgaver. Hvis den linje fortsatte, ville hans liv være gået godt, men han omtaler sig selv som
fortabt, fordi sønnen ikke vil overtage gården. Bondekulturen var en ægte kultur med arbejdsomhed, nøjsomhed, flid, forholdsvis streng børneopdragelse og trofasthed i ægteskabet. Der var ikke tvivl om noget, og hvis en
blev skilt, hvad der sjældent skete, så var det elementær pædagogik: Konen er rendt sin vej, nu har han drukket sin gård op. De regler var ikke til diskussion. Så snart man begynder at diskutere værdier, er en kultur
allerede i opløsning."
- Var det bedre dengang?
"Nostalgi er ikke bogens holdning og heller ikke min. Vi må tage den verden, vi er kommet i, som den er og selv
opfinde vore liv."
"
Født d. 9. februar 1942 i Gelsted på Vestfyn.
Faren havde en kiosk. Studentereksamen som den eneste i familien 1961. Au Pair-og studieophold i England 1961-62. Engelskstudier
ved Københavns Universitet.
1970-72 Kunstfondens treårige arbejdslegat. Tilknyttet TV-Teatret fra 1970-80.
Medlem af Statens Kunstfonds tre-mands udvalg 1993-95
Medlem af Dansk Pen's bestyrelse 1995-98
Hædersbevisninger
1974: Otto Gelsted-prisen, 1982:
Kritikerprisen, 1983: Boghandlernes gyldne Laurbær, 1987: Søren Gyldendal-prisen, 1996: Tagea Brandts Rejselegat, 2000: Det Danske Akademis Store Pris, 2001: DR Romanprisen
Udvalgte værker
Lille Jonna, 1977
Den lange sommer, 1979
"Else Kant" 1-2 1978 (ud af 7 TV-spil)
Himmel og helvede,
1982
Den yderste grænse, 1987
Bonsai, 2000
Ingenmandsland, 2003
Tilfældets
gud, 2011
Født: 1951 i Sulsted, Nordjylland.
Debut: Arbejdssky. Arena, 1978.
Fra forfatterweb.dk:
Bent
Vinn Nielsen er dansk litteraturs store hængerøv, men hans romaner er også knivskarpe analyser af det Udkantsdanmark, som i medierne sjældent er andet end en losseplads for tabere og bondeknøse.
Vinn Nielsens historier om provinsens små eksistenser er derfor en nøgle til at komme til en forståelse af hele kulturkampens kløft mellem ”progressive” storbymennesker og landområdernes
”traditionalister”.
Bent Vinn Nielsen er med sin humoristiske sans og sit skarpe blik med tiden kommet ind i varmen hos den kulturelle højadel, hvor han har skrevet klummer for Dagbladet Information
og har besat den magtfulde titel som leder af Kunstfondens litteraturudvalg.
Udvalgte værker
1980 Opkøb af dødsboer
1983 Dozeren brænder (radiospil)
1990 Af irritationernes historie (noveller)
1991 Et stykke af Muren
1998 En skidt knægt
2014 Den svævende tankbestyrer
Udvalgte priser og legater:
Det danske akademis store pris, 2006. Søren Gyldendal Prisen, 2001. Kritikerprisen, 1998.
1983 Forfatterne Harald Kiddes og Astrid Ehrencron-Kiddes Legat,
1993 Otto Gelsted-prisen,
1996 Statens Kunstfond. Livsvarig ydelse
1993 Martin Andersen Nexø Legatet,
Født den 12/7 1939 i Esbjerg. Barndomsbyer: Herning, Horsens.
Student fra Horsens Statsskole, læreruddannelse, litteraturstudier på Aarhus Universitet. Lærer
i 10 år på Frydenlundskolen i Aarhus. Utallige rejser i Europa og Mellemøsten,
Medlem af Masada-ekspeditionen ved Dødehavet, 1963. Startede undergrundsforlaget Jorinde&Joringel og har
været leder af forfatterforlaget Arena.
Har udgivet en hel del digte, noveller og romaner. Ansat som husdramatiker på Aarhus Teater i to år og har gennem årene udsendt en lang række radiospil.
Fra forfatterweb.dk:
Henning Mortensen er dansk litteraturs hårdtarbejdende altmuligmand. Med udgangspunkt i tresser-avantgardens eksperimenter har han siden 1966 kastet sig over et væld af genrer, og et mægtigt forfatterskab på mere end et halvt hundrede udgivelser er kommet ud af arbejdet. Mortensens vandmærke er det sanselige sprog – både når han på avantgardistisk vis udfordrer de litterære konventioner, skriver dystre krimier og tager livtag med erindrings- og dannelseslitteraturen. Blandt kritikere anføres tibindsværket om alteregoet Ib Nielsen og hans familie fra Horsens-egnen som det foreløbige hovedværk.
Udvalgte værker
Romanrækken om Ib Nielsen fra Horsens bestående af
Havside sommer, Den
røde mandolin, Ulveørken, Hebræisk himmel, Sneen og døden, Tvillingerne,
Belleville, Tolderens sidste dage, Manden fra havet og Raketter(1993-2000)
Ofelia skal ikke være fed – novellesamling (2001)
Sondrup-trilogien: Næb og kløer,Ræven går derude og Rita Korsika (2005-7)
Det blanke vand – roman (2009)
Albert Colds drømme om dronningen (2010)
Slottet ved Det Liguriske Hav (2011)
Klovnens rejse (2013)
Kvinden i korshæren (2015)
https://forfatterweb.dk/oversigt/jessen-ida:
Ida Jessen er præstedatter,
født i Gram i 1964 og vokset op i Thyregod. Cand.mag. i 1990; rejste herefter til Nordnorge, hvor hun boede i årene 1990-1995 og arbejdede som folkeskolelærer og som underviser på en dansk sprogskole. Endvidere tilknyttet det norske
forlag Cappelen som konsulent og ekstern redaktør.
Opvæksten på landet og de fem år i Norges provins har givet Ida Jessen en indsigt i landsbylivet, som ofte udgør den scene, hvorpå
historierne udfolder sig. Om dette valg siger hun, at de små samfund er et godt rum at skrive de dybdegående karakterskildringer ud fra: “I de små samfund bliver eksistensen så at sige sat
på spidsen... Der er noget fortættet over udkanterne, et sus af stilhed, og en tidløshed.” (“Dansk Udsyn”, nr. 1, 2000, side 57). Ida Jessens værker er også spækkede
med sanselige naturskildringer, der, ud over at bidrage til realismen, kan udgøre en symbolsk understregning af handlingen.Efter årene i Norge arbejdede hun blandt andet
på en sprogskole i Slagelse.Hun fik det treårige arbejdslegat fra Statens Kunstfond i 1997. I dag bor Ida Jessen i København med sin mand og arbejder på fuld tid som forfatter. Derudover oversætter
hun af og til romaner, heriblandt de norske forfattere Karin Fossum og Lars Saabye Christensen.
Litteraturpriser:
Edvard Petersens Bibliotekspris, 2002. Jeanne og Henri Nathansens
fødselsdagslegat, 2003. Drachmannlegatet, 2006.
BG Banks Litteraturpris, 2006. De Gyldne Laurbær, 2010. DR Romanprisen, 2016. The Blixen Literary Award, 2016.
Vigtigste værker:
Den der lyver, 2001
Det første jeg tænker på, 2006
Børnene,
2009
Da Carl blev rasende (børnebog), 2012
En ny tid, 2015
Doktor
Bagges anagrammer, 2017
Telefon, 2018 (fortsættelse af Hvium-triologien)
Født 1952 i Marstal på Ærø. Mag.art. i litteraturvidenskab i 1981, forfatter og debattør i Dagbladet Information, Politiken, Aktuelt, Ekstra Bladet og Morgenavisen
Jyllands-
Posten. Fra 1985-1990 redaktør af tidsskriftet Fredag. I 2001 blev han adjungeret professor i kulturanalyse ved Det Humanistiske Fakultet, Syddansk Universitet og var fra 2000-2003 medlem af Det Kulturelle Vismandsråd.
Udvalgte værker
På en mørkeræd klode, 1986
Af en astmatisk kritikers bekendelser, 1992
Jeg
har set verden begynde, 1996
Jeg har hørt et stjerneskud, 1997
Det glemte folk – en rejse i Burmas grænseland
2004
Vi, de druknede, 2006
Den første sten, 2015
Priser:
1997 Boghandlernes Gyldne Laurbær for rejseberetningen 'Jeg har set verden begynde', udgivet i 1996.
2007 P2s romanpris og Danske Banks Litteraturpris
for 'Vi, de druknede'.
2010 Olof Palme-prisen fordi "han i ord og handling har kæmpet for de svage og sårbare i sit eget land og rundt omkring i verden"
Den 5.6.2010 modtog han Ebbe Kløvedal Reichs demokratistafet fra tidligere PET-chef Hans Jørgen Bonnichsen.
7.11.1929 - 16.8.2018. Født i et arbejderhjem. Læste før han kom i skole og lærte at spille klaver som10-årig. Cykelbud og kontorist, mens
han tog skoleårene fra syvende klasse til gymnasiet på kursus. Studentereksamen på Akademisk Studenterkursus. Fra 1948 barpianist i bl.a. Esbjerg og Uppsala. Endelig i 1960 fik han antaget debutsamlingen Den musikalske ål.
Sideløbende
en musikalsk karriere sammen med Povl Dissing.
På sin 70 års fødselsdag den 7. november 1999 blev Benny Andersen hyldet med fakkeltog foran Thorvaldsens Museum i København. Kun tre danske forfattere har opnået den ære; de øvrige to er H.C. Andersen og Adam Oehlenschläger. Fik som den første dansker udgivet en digtsamling på kinesisk i 2013.
Hædersbevisninger
Æreshåndværker, Kritikerprisen, Den Gyldne Grundtvig, De Gyldne Laurbær
Æreskunstner i Østermarie
Udvalgte digtsamlinger, romaner, noveller, m.m.
Den musikalske ål (digte), 1961.
Kamera med køkkenadgang (digte), 1962.
Bukserne,
1963.
Nikke Nikke Nambo og andre danske børnerim og remser, 1963.
Den indre bowlerhat (digte), 1964.
Hikke (novelle)
1968
Her i reservatet (digte), 1971.
Personlige papirer (digte), 1974
Under begge øjne (digte), 1978
Himmelspræt (eller kunsten at komme til verden) (digte), 1979
Tiden og storken (digte), 1985.
Mit liv som indvandrer (digte), 1993
Verdensborger i Danmark (digte), 1995.
Sjælen marineret (digte), 2001.
Svantes lykkelige dag, 2003.
Kram (digte), 2009
Den nøgne mand., (digte) 2010
Født 18.11.1944. Bernadotteskolen. Studentereksamen 1964. Studier i russisk og fransk, København Universitet, 1964-70.
Fra Wikipedia:
Brøggers forfatterskab
er en afspejling af mentale strømninger i Danmark i de sidste årtier af det 20. århundrede. Ikke desto mindre var det reportager fra Mellemøsten, Vietnam og Sovjetunionen som i 1960'erne var hendes første opgaver som professionel
skribent. Den internationale indstilling til verden skyldes formodentlig hendes noget rodløse opvækst. Hendes skolegang ved Bernadotteskolen blev i 1958 afbrudt da hun, som følge af stedfaderen Svend Brøggers udstationering for FN's
børnefond UNICEF, rejste til Colombo, Sri Lanka, senere til Bangkok, Thailand. Artikler til aviser i form af interviews, krigs- og rejse-reportager. Kontakt med et forlag, som tilbød at udgive 'Fri os fra kærligheden'. Det egentlige gennembrud
var 'Creme Fraiche'.
Hendes forfatterskab balancerer på kanten af fiktion og virkelighed og veksler mellem essay og roman. Debutromanen alene er oversat til omkring 20 sprog.
Suzanne Brøggers bøger har altid været omstridt
og kritiseret. Det har flere gange, menneskeligt set, kostet hende dyrt at skrive som hun gør. Selv ser hun sig som en storyteller, som beskriver virkeligheden omkring sig.
Udvalgte litteraturpriser:
1975: PH-prisen
1980: Weekendavisens Litteraturpris
1982: De Gyldne Laurbær
1985: Tagea
Brandts Rejselegat
1985: Livsvarig ydelse fra Statens Kunstfond
1992: Drama Award, Washington D.C. for the best European play
1996:
Dansk Kvindesamfunds Mathildepris
1997: Medlemr af Det Danske Akademi
2002: Adam Oehlenschläger Legatet
2005: Rungstedlund-prisen
2006: Dansk Litteraturpris for Kvinder
2009: Udnævnt til æresalumne ved Københavns Universitet, Alumneforeningen Kubulus
Udvalgte værker
1973 – Fri os fra kærligheden
1975 – Kærlighedens veje & vildveje
1978 –
Creme fraiche
1981 – Tone
1984 – JA
1993 – Transparence
1995 –
Løvespor
1997 – Jadekatten
2001 – Linda Evangelista Olsen
2006 – Sølve
2008 – Sløret
2010 – Jeg har set den gamle verden forsvinde – hvor er mine øreringe? Breve til Prinsen af Mogadonien
2013 –
Til T
2016 – En sommer med Emmanuelle Arsan (efterord af bogen "La Philosophie Nue" af Emmanuelle Arsan)
2017 - Koral - en romanbiografi
Født 12. juli 1947 på Samsø, opvokset i Nordjylland. Uddannet som journalist.
Ph.d.-stipendiat Jimmi Michelsen i 2004:
"Har igennem hele sit forfatterskab været optaget af livet i provinsen som et alternativ til storbyens opsplittede, hektiske liv. Anne Marie Løn er en folkelig fortæller, der er blevet lyttet til.
Hun skriver et enkelt sprog, som alle umiddelbart kan forstå og forholde sig til. Fra hendes bøger – der er blevet lysere med årene – udgår en stædig tro på, at det hele nytter noget. Medlem af Landbohøjskolens
repræsentantskab 1993-94."
Priser og legater:
Landbrugets Kulturfonds pris 1989
Statens Kunstfonds treårige stipendium 1989
Dansk Litteraturpris for kvinder 1995
Weekendavisens Litteraturpris 1999 f
or
Dværgenes dans
Boghandlernes gyldne Laurbær
2001
for
Kærlighedens rum
Tagea Brandts Rejselegat i 2001
Vigtigste værker:
Veras vrede – 1982
Fodretid
– 1984
Sent bryllup – 1990
Willums veje – 1994
Prinsesserne – 1996
Dværgenes dans – 1998
Kærlighedens rum – 2000
Serafia – 2005
Forfatterweb.dk: "Har igennem hele sit forfatterskab været optaget af livet i provinsen. Landboens tilværelse og erfaringer er gjort til et særligt betydningssted, et alternativ til storbyens opsplittede, hektiske liv. Navnlig det tidlige forfatterskab er skrevet på en stærk indignation over den nedbrydning af livssammenhænge og fællesskab, som det moderne liv ifølge forfatteren har medført. I Løns senere bøger er indignationen tonet noget ned og erstattet af en mere fabulerende og farverig stil. Samtidig er læserskaren vokset støt. Anne Marie Løn er en folkelig fortæller, der er blevet lyttet til. Hun skriver et enkelt sprog, som alle umiddelbart kan forstå og forholde sig til. Fra hendes bøger – der er blevet lysere med årene – udgår en stædig tro på, at det hele nytter noget."
Født 30.10.1965. Uddannet på Forfatterskolen 1988-90. Bachelorgrad i Litteraturvidenskab fra Københavns Universitet 1994. Har altid rejst meget og har været undervisningsassistent på flere
universiteter i Italien.
"Det vrimler med engle, vandplanter, lyde og ord i Merete Pryds Helles vidt forgrenede forfatterskab. Som en sproglig arkæolog krydser hun frem og tilbage over kulturens grænser til naturen, og over menneskers grænser til hinanden, og over mediers grænser i litteraturen. Hun har skrevet Danmarks første sms-roman og iPad-roman, og midt i eksperimenterne konfronterer hun os med den kunst, det er at leve og føle. I ”Folkets skønhed” fortæller hun sin slægts historie og tegner et billede af Danmark gennem det 20. århundrede."
Litteraturpriser:
Københavns Amts Kulturpris, 1997.
De frankofone landes ambassadørers litteraturpris, 2009.
Beatrice-prisen, 2009.
De Gyldne Laurbær, 2016 for '
Folkets skønhed
'.
Udvalgte værker
Hej menneske 2009
Kære Mai 2012
Wuwu & Co 2014 (app for børn)
Folkets skønhed 2016
Født 1943 i Vinderup. Forfatter og journalist. Anmelder ved Demokraten 1964-70 og ved Politiken 1980-85. Kulturredaktør ved Information 1993-2000.
Udvalgte værker
Ny dansk politik, 1965
Min landbrugsleksikalske barndom, 1969
Kærestesorg : digte, 1976
Krage søger måge
: digte, 1980
En vild tid, 1985
Stoffers skruetrækker : erindringer om kunst, knæk og kærstesorg, 2010
Øst
for Suez : en rejse med Mærsk - og gennem livet, 2015
Uddannet fra Forfatterskolen i 2004 og debuterede med digtsamlingen ”Buresø-fortællinger” i 2005.
Har modtaget en række priser, bl.a. Klaus Rifbjergs
debutantpris 2006. Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium 2006, Jytte Borberg-prisen 2011 og Jeanne og Henri Nathansens
Mindelegat 2012.
Rost af anmeldere for
sin evne til at formidle gribende historier på humoristiske måder.
Udvalgte værker
Texas' rose 2008
Gudfar 2011
Mikael 2014
Født 29.5.1952. Studentereksamen 1971, cand.mag fra Københavns Universitet i 1977.
Citat fra Litteratursiden.dk:
"De
første fem år boede jeg på Endrupgård nær Fredensborg, siden på Rosendal mellem Skibstrup og Saunte.
Endrupgård var et samfund i sig selv med karle og piger. Jeg færdedes
på alle niveauer i hierarkiet og fik indsigt i, hvor forskellige vilkår, mennesker har. Jeg ville ikke beskyttes som barn, jeg ville vide mest muligt og tage del dér, hvor tingene skete. Man kan ikke vokse op på en gård uden
at få øje for, hvilket drama liv er. Både mine digte og min roman har dramaet indbygget. Mennesket som natur optager mig, men ikke mindst det, der foregår mellem mennesker, f. eks. den smerte mennesker tilføjer hinanden.
De voksne havde en lang og travl arbejdsdag i 50´erne. Jeg fulgte dem ud i marken, ind i staldene eller ned i køkkenet, hang efter dem i en tynd tråd af ord. Det at skrive er i dag tilsvarende at spinde
en tråd af ord. En levetråd. Jeg har altid skrevet af nødvendighed, af ren og skær overlevelse.
I dåbsgave fik jeg H.C. Andersens Samlede Eventyr. Der blev sunget og læst højt
for mig, og hver aften fik jeg fortalt en godnathistorie af min far. På disse isolerede gårde bestod min verden i høj grad af det, jeg selv fandt på. At sætte noget ind i verden, er, hvad jeg også gør i dag, når
jeg skriver og rejser universer, jeg ikke har kendt før."
Modtager af bl.a:
Nordisk Råds Litteraturpris 1999,
Søren Gyldendal Prisen 2005,
Det Svenske Akademis Nordiske Pris 2006
Udvalgte værker
Salamanderkvartetten:
Hvalerne i Paris 2002, Tarkovskijs heste 2006, Trækfuglens kompas 2010 og Salamandersol 2012
Smagen af stål (digte) 2014
Lugten af sne (digte) 2016
Springet over Skyggen (digte) 2007
Over vandet går jeg. Skitse til en poetik 1991
Døden i bjergene (teater) 1988
Jorden er blå (teater)
1991
Hengivelsen (roman) 2004
Født d.2.1.1956 på Frederiksberg. Samfundssproglig student i 1975, magister- konferens i teatervidenskab med dansk som bifag på Københavns Universitet 1987. Debuterede 1986 med "Seersken”
på Gyldendal. Har været formand for den skønlitterære gruppe i Dansk Forfatterforening i 1992-93, medlem af repræsentantskabet for kulturtidsskriftet ”Øjeblikket” og af medieudvalget under Statsministeriet
1994-96. Columnist ved flere aviser og TV-anmelder ved det Fri Aktuelt. Gæstelærer på Askov Højskole samt Reklameskolen. I en periode været tilknyttet Svalegangen” i Århus som husdramatiker.
fra mariahelleberg.dk:
"Vi raslede rundt i verden. Skåde Bakker, Vejle, Skovlunde, tilbage til København. Jeg har så mange fikspunkter i Danmark! Mange barndommens gader
og veje.
Jeg lærte at læse som 4-årig, for min mor gad ikke læse Anders And-bladet højt. Så måtte jeg i gang. Som 5-årig var jeg ifølge min far gammel nok til
at læse engelsk. Så jeg kedede mig totalt i skolen og læste mine egne ting i smug. Skrev første tekst som 6-årig, der handlede om en død mand, der fortalte sin historie. Den opfattedes som både meget langt fremme
i skoen og som ret komisk.
...
Så ramte 1968 mig. Det var, som om det år talte til mig, 12 år gammel og misfitting. Jeg begyndte at gå rundt i byen
i indianer-vest og kigge, opleve og forske. Min drøm var at slippe ind i ”Hit House”, hvor alle de bedste grupper spillede (ja, ja, Peter Belli, han var altså ung og skær som en nyfødt kalv dengang). Få år
efter åbnede et bogstaveligt talt syret sted i Fiolstræde. Der nåede jeg dog ind.
...
Derefter Universitet, Amager, dansk. Vi var så mange, at man
spillede os ind med sækkepiber, hver til vort lokale. Der var ingen mødepligt, alle flippede, og så læste vi mest kommunistiske forfattere. Bortset fra, at jeg var bidt af en romantisk virus (kan man blive det?) og helst skrev om Schack
Staffeldt. Han er stadig god!
...
Derefter kastede jeg mig ud i teatervidenskab og lærte omsider metode, stringens, sammenhæng, og så kunne jeg være
volontør på Den Kongelige Opera og sidde i skyggen og se Lohengrin & Djævlene fra Loudun blive til.
Jeg tog lige et års tid i Paris og fotomodellede. Det skulle man ikke tale højt
om dengang! Det var skrækkeligt, skammeligt, suspekt. Men jeg lærte at være ude i verden for mig selv, og havde fået blod på tanden: i den kommende tid rodede jeg rundt i Europa, og lejede så en lejlighed i New York City.
82. gade. Upper West Side. Og i begyndelsen af 90’erne blev det Rom. Isprængt lidt NYC engang imellem.
I 1985 kunne jeg se, at jeg snart ville være nødt til at få min magisterkonferens
godkendt og få mig et rigtigt arbejde. Jeg havde fotomodellet og været kontorvikar (DAB, Philips, DSB bl.a.) og nu ville jeg så, ja, hvad?
Jeg sendte et romanmanuskript til Borgen og fik det retur
med den søde bemærkning, at man ikke kunne se, hvad denne historie angik moderne mennesker. Romanen udkom i 1986 på Gyldendal og hed ”Seersken”. Året efter modtog jeg 500 kr. fra Biblioteksstyrelsen og fornemmede de pegasiske
vinger. Man fik penge for sit arbejde. Interessant."
Udvalgte værker:
Seersken, 1986
Som en vredens plov, 1989
Lucrezias
ægteskab, 1994
Valeria, 1996
Kvinderne fra Thy, 2016
Litteraturpriser:
LOs kulturpris, 1990. Biblioteksforeningens Forfatterpris, 1990.
Født 21. februar 1959, datter af forfatterne Knud og Kirsten Holst. Uddannet journalist. Siden 1987 arbejdet freelance for bl.a. Alt for Damerne og Politiken og forfatter af talrige bøger, tv og teater. Mor
til tre børn.
Modtog Boghandlernes gyldne Laurbær i 2009 for Dronningeofret og samme år Danners ærespris for romanen 'Kongemordet', der har bidraget til at bryde tabuet om vold imod
kvinder.
Udvalgte værker
Hjertets renhed, 1990
Min mosters migræne - eller Hvordan jeg blev kvinde , 1999
Kronprinsessen,
2002
Kongemordet, 2005
Dronningeofret, 2008
Knud, den store, 2013
Som pesten Roman,
2017